mindfulness

Alles over mindfulness



Afbeelding

online mindfulness cursus

mindfulness wat is het?

Mindfulness helpt je het 'gaspedaal' niet altijd maar in te trappen, uit de automatische piloot te stappen, de balans te herstellen en te leven in het hier en nu. Mindfulness lost je narigheid niet op, maar je leert er op een andere manier mee om te gaan. Niet-effectieve manieren van reageren weet je te op te merken. Zo kan je er effectiever mee omgaan.

mindfulness is voor jou

Ervaar je op dit ogenblik zeer veel spanning, zit je niet lekker in je vel en blijf je maar piekeren? Hebt je last van burn-out of spanningsgerelateerde klachten en probeer je zo goed als het kan je leven in goede banen te leiden? Kom je niet tot rust, heb je last hebt van angstige of deprimerende gedachten en geniet je minder van het leven dan je zou willen? Dan is de mindfulness cursus wat voor jou!
  • Online mindfulness training De online mindfulness training is een groepsbijeenkomst, maar je kan de training ook in je eentje volgen. Daarnaast kan je kiezen voor een offline training.

wetenschappelijk bewezen training

De mindfulnesstraining is een wetenschappelijk bewezen training van 8 weken. Vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten blijkt dat mindfulness helpt bij diverse klachten zoals: spanning, overspannenheid en neerslachtigheid. Ook is mindfulness effectief bij vrees, niet kunnen stoppen met kniezen, niet kunnen slapen, chronische pijn en niet te beheersen emoties.

 

Oorsprong Mindfulness

De oorsprong van mindfulness is te vinden in het Boeddhisme en is op basis van kennis en vaardigheden uit het Oosten als meditatie, yoga en wetenschappelijke kennis.De meditatie oefeningen en de ideeën uit de mindfulnesstraining zijn al meer dan 2500 jaar oud. De Amerikaanse Jon Kabat-Zinn heeft als eerste het begrip mindfulness uit zijn boeddhistische context gehaald. Hij maakte aan het einde van de jaren '70 de MBSR training (effectief te zijn in het verlichten van stress, angst, pijn en (chronische) ziekte.). In de training staat stressreductie centraal. Jon Kabat-Zinn was werkzaam in het academisch ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts. Het viel hem op dat chronische patiënten waarbij de behandeling was stop gezet vanwege hun ziekte, vaak aan hun lot werden overgelaten en een lijdensweg tegemoet gingen. Mensen moesten dealen met hun pijn maar niemand kon ze uitleggen hoe ze dit moeten doen. Jon Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog en daarnaast heeft hij veel ervaring met meditatie en yoga. Met deze kennis van beide gebieden ontwikkelde hij een mindfulness cursus met het doel patiënten middelen te geven waardoor zij zelf konden leren omgaan met hun pijn.

 

MBSR training

De MBSR cursus is een groepsbijeenkomst, maar je kan de training ook 1-op-1 volgen. Daarnaast kan je kiezen voor een training op locatie of voor een online training. Acht weken lang ga je aan de slag met diverse thema's. Week 1: Aandacht hebben voor de automatische piloot Week 2: Hoe om te gaan met hindernissen Week 3: Grenzen verkennen Week 4: Stressmanagement Week 5: Accepteren of actie Week 6: Omgaan met negatieve gedachten Week 7: Hoe zorg je goed voor jezelf? Week 8: Einde van het begin Elke les wordt het centrale thema van die week uitgelegd. Er worden diverse opdrachten gedaan, je krijgt begeleiding bij het mediteren en ervaringen worden besproken. Naast de bijeenkomsten oefen je thuis ongeveer 30 minuten per dag. Hiervoor ontvang je speciale oefeningen voor thuis. Mindfulness leer je namelijk alleen door te doen. Je kunt het vergelijken met het leren van tennissen. Je kunt er veel over lezen, maar de kans is fors dat het mis loopt als je het gaat doen.

Vergoedingen

Dit kan interessant zijn! Het is mogelijk de mindfulness training (deels) vergoed te krijgen door je zorgverzekeraar. Dit is zeker de moeite waard om even uit te zoeken.

 

Wat is MBCT

Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale ontwikkelden de Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). De training is speciaal gericht op mensen met een depressie. Het is een relatief nieuwe behandelmethode bij depressie en is voor een groot deel gebaseerd op MBSR. Binnen de training wordt cognitieve gedragstherapie gecombineerd met mindfulnessoefeningen.

Mindfulness meditaties

Binnen de mindfulness kennen we verschillende mindfulness meditaties. Formele oefeningen zoals de bodyscan, de drie minuten adempauze, loopmeditaie, bewegingsoefeningen en zitmeditaties gericht op de het volgen van de adem, geluid en wat we denken en voelen. Bij de formele oefeningen maak je bewust tijd vrij om ze uit te voeren. Je stopt waar je mee bezig bent en neemt een moment voor jezelf. Je stopt met letterlijk met doen en stapt in de zijn-modus. Daarnaast kent de mindfulness ook veel informele oefeningen. Voor deze oefeningen hoef je niet extra tijd vrij te maken. Je kunt ze toepassen op ieder moment van de dag, waar je ook op dat moment bent en met wie je dan ook bent. Op je wekplek, in huis, op de zwemclub, terwijl je met je zoontje aan het spelen bent met de Duplo of terwijl je kaas haal bij de kaasboer. Het gaat om met aandacht aanwezig zijn bij hele normale, dagelijkse activiteiten. Voorbeelden van oefeningen zijn: met aandacht je tanden poetsen, de keuken opruimen, stofzuigen, de vuilnisbak legen, het mindful eten van een tussendoortje of het doen van de administratie. Het doel van mindfulness meditaties is om uit de hectiek van de dag te stappen, bewust te worden van de automatische piloot en in het hier en nu te komen.